Få bedre synlighet i søkemotorene - Enkle tiltak du kan gjøre selv
Tipsene er laget for deg som har liten eller ingen kjennskap til søkemotoroptimalisering fra før.
Gjør deg klar til reiselivet våkner igjen
Verden har tatt en liten pause, og reiselivet opplever større endringer i hverdagen enn mange andre bransjer. Vi anbefaler å benytte muligheten til å brette opp ermene og gjøre noen grep som vil hjelpe deg i gang igjen når tilstandene normaliserer seg.
Her kommer 5 tips til enkle og billige tiltak du kan gjøre på ditt eget nettsted for å få bedre synlighet i søkemotorer, samt en ting du ikke må finne på å gjøre. Disse tiltakene er utvalgt for folk flest og vil ikke kreve at du er et teknisk geni eller trollmann.
Hva er det egentlig vi driver med?
Før vi går løs på tipsene vil jeg gjerne etablere en felles forståelse for hvordan en søkemotor kort og godt fungerer:
- Et søk starter med at du har et behov og henvender deg til Google eller andre søketjenester for å få et svar.
- Søketjenesten vil prøve å forstå hva det faktiske behovet ditt er og presenterer nettsidene de antar er mest relevante og vil løse behovet ditt på best mulig måte
Arbeidet går derfor ut på å gjøre det lett for søkemotorene å forstå hva hver enkelt side på nettstedet ditt forteller om, samt å bevise at kvaliteten er høy nok til å dekke gjestens behov på en god måte.
Tips #1: Gi alle sidene på nettstedet ditt «Title tag» og «Meta description»
Tidsbruk: Middels Kostnad: Gratis
Hva er title tags og meta descriptions?
«Title tags» og «meta descriptions» er kort sagt tekster som vanligvis er usynlige for de besøkende på nettsiden men er viktig for søkemotorene. Søkemotorer som Google eller Bing bruker disse tekstene aktivt til å avgjøre hva siden handler om og vil ofte vise tekstene du har skrevet på søkeresultatsiden om de er gode nok.
Hvor kan jeg redigere disse tekstene?
Dette er tekster du tradisjonelt kan legge inn i det samme verktøyet som du benytter hver gang du skal gjøre endringer inne på nettstedet ditt. Finner du ikke feltene «Title tag» og «Meta description» er det slik at kjært barn har mange navn, de kan være oppgitt med lignende begreper som «Title override», «Custom title» eller fornorskede versjoner av begrepene.
Her er noen punkter som er viktige å tenke på når du skriver:
1. Tekstene må være relevante for innholdet på siden, fortell kun om innhold som finnes på siden.
2. Tenk på hvilke ord og uttrykk gjesten vil søke på for å finne deg og bruk disse i både title og description.
Les mer i tips #4.
3. Disse tekstene er ganske korte og tekster som er for lange blir rett og slett kuttet når det er tomt for plass.
Det finnes flere gode verktøy på nett som både viser deg hvordan sidene dine fremstår i søk for øyeblikket og hjelper deg med å lage tekster med riktig lengde. Prøv for eksempel denne som er fortrinnsvis enkel og brukervennlig uten masse dilldall:
- Verktøy som hjelper deg med å lage title tags og meta descriptions
Tips #2: Skaff deg et SSL-sertifikat dersom du ikke har det fra før
Tidsbruk: Raskt Kostnad: Varierende, i de fleste tilfeller billig.
Hva er et SSL-sertifikat?
I korte trekk står SSL for «Secure Socket Layer» og er en teknikk som brukes til å beskytte informasjonen som går mellom ditt nettsted/server og gjesten som besøker nettstedet ditt. I søkemotorsammenheng vil det å ha et SSL-sertifikat være et kvalitetsstempel som generelt hjelper deg med å rangere bedre, da du viser at du bryr deg om gjestenes sikkerhet.
Hvordan ser jeg om nettstedet mitt er sikret med SSL?
Åpne nettstedet ditt og ta en kikk oppe i adresselinjen. Dersom du har SSL på stell vil de fleste moderne nettlesere vise en liten hengelås i adresselinjen. Om du mangler SSL vil de derimot advare deg om at «forbindelsen er ikke sikker» enten med tekst eller en hengelås med rød strek over. I tillegg vil bokstavene foran navnet på nettstedet ditt vanligvis endres fra «http:» til «https:» når SSL er på plass.
Hvordan skaffer jeg SSL-sertifikat?
Det finnes et utall seriøse og useriøse tilbydere. Det tryggeste og letteste vil være å kontakte leverandøren av nettsiden din for å være sikker på at dette håndteres korrekt, de vil sannsynligvis kunne fikse hele implementeringen og tilby flere forskjellige sikkerhetsgrader til samsvarende årlige priser. Med mindre du håndterer sensitive opplysninger på nettstedet vil nok billigste versjon være tilstrekkelig.
Tips #3: Fiks brutte lenker
Tidsbruk: Middels Kostnad: Gratis
Hva er brutte lenker og hvordan finner jeg dem?
Du har sikkert opplevd å trykke på en lenke og plutselig få beskjeden «404 – Siden finnes ikke». Dette likte du selvfølgelig ikke og det liker ikke søkemotorene heller. Alle koblinger som tar deg fra en side til en annen kalles lenker og «brutte lenker» refererer til at en av disse koblingene er ødelagt og forsøker å sende deg til en side som ikke finnes eller ikke fungerer.
For å finne brutte lenker lønner det seg å benytte et verktøy som søker gjennom nettstedet ditt og sier ifra når brutte lenker blir oppdaget. Her er et gratis verktøy hvor du kan lime inn adressen til nettstedet ditt for å få beskjed om hvilke lenker som ikke fungerer så lenge nettstedet ditt er under 3 000 sider… :)
- Verktøy for å finne brutte lenker
Hvordan reparerer jeg brutte lenker?
Den vanligste årsaken til brutte lenker er at du har henvist til en side som nå er slettet eller har fått en ny adresse, kanskje har man skrevet en trykkleif som «GV.no» istedenfor «VG.no».
Uansett hva feilen er vil løsningen være å oppdatere lenken som er brutt med riktig adresse så langt dette er mulig. Dersom innholdet du ønsker å vise til ikke lenger finnes, er det langt bedre å slette lenken fremfor å la den forbli brutt.
Tips #4: Finn de gode søkeordene og produser nyttig innhold
Tidsbruk: Lang Kostnad: Gratis om man er i stand til å gjøre hele jobben selv.
Identifiser ordene som gjestene dine søker etter
I en verden hvor maskiner bestemmer hvilket innhold vi snubler over et det viktig å huske på tre ting: Relevans, relevans og ikke minst relevans. Selv om søkemotorene nå til dags vil være i stand til å skjønne at «attraksjoner», «severdigheter» og «ting å se» i større eller mindre grad betyr det samme, vil det likevel telle positivt å benytte de samme begrepene som gjestene dine.
- Google Trends hjelper deg med å se hvilke søkebegreper som oftest brukes.
Noen tips for å komme i gang:
1. Etter å ha søkt på et begrep får du opp noen valg rett under søkefeltet. Husk minimum å endre «land» slik at markedet du retter deg mot er valgt. Endre gjerne tidsrom også hvis du for eksempel vil utelate eller spesifikt studere søk som er farget av den spesielle perioden vi er inne i.
2. På toppen av siden kan du legge til flere begreper for å sammenligne hvor ofte de brukes.
3. Husk at grafene ikke viser nøyaktige antall søk, men snarere hvor ofte søkeord har blitt brukt i forhold til hverandre.
Produser nyttig og målrettet innhold
Å lage godt innhold er et gigantisk tema som gjerne kan omtales med 10 frittstående artikler og likevel vil være mangelfullt dekket. Denne lille bolken vil derfor fokusere på tips som spesifikt er relevant i søkemotorsammenheng.
1. Skriv med gjesten i fokus og sett søkemotorene på andre rekke. Husk at gjesten har kommet for å få dekket et behov enten det er inspirasjon, kunnskap eller praktiske løsninger og innholdet ditt har i oppgave å dekke behovet på best mulig måte.
2. Sørg for at det er lett å skumlese vertikalt ved bruk av underoverskrifter, naturlige avsnitt, punktlister og andre former for strukturerte data. Både folk og roboter vil sette pris på et godt og ryddig oppsett.
3. Pass på at sentrale nøkkelord jevnlig benyttes i overskrifter, fremhevede elementer og gjennomgående i teksten, men ikke fall for fellen å kaste inn søkeord uten at det er naturlig.
4. Kvalitet er langt viktigere enn kvantitet, når du lager innhold ta deg tid til å gjøre jobben skikkelig. Det vi ta tid, men kvalitetsinnhold er alfa og omega for å rangere godt.
5. Søkemotorer er ikke i stand til å se bilder, men vil gjerne vite hva slags bilder du bruker. De fleste nettside-verktøy lar deg gi hvert enkelt bilde et fornuftig navn, en beskrivelse (gjerne kalt «alt-text») og har ofte et eget felt for kopirettigheter. Fyll ut alle disse feltene.
Tips #5: Gi gjesten en enkel veg videre
Tidsbruk: Raskt - middels Kostnad: Gratis
Skap en vinn-vinn-situasjon
Når du først har fått gjesten inn på ditt eget nettsted er det viktig å gjøre det enkelt å utføre ønskede handlinger. I de aller fleste tilfeller ønsker du at gjestene på nettstedet skal gjøre mer enn å kikke på innholdet du har laget for å deretter forsvinne igjen. Eksempler på ønskede handlinger kan være å melde seg på et nyhetsbrev, utforske flere sider på nettstedet, ta kontakt eller booke en opplevelse. Ved å tilby gjennomtenkte veger videre vil du både øke brukervennligheten og få mulighet til å formidle mer, hvilket igjen sender positive signaler til søkemotorene.
Noen punkter å ha i bakhodet:
1. Vær bevisst på hvor gjesten befinner seg i kundereisen når han kommer til siden din og tilby de ønskede handlingene han vil være interessert i. Har du for eksempel skrevet en generell artikkel om fluefiske kan det falle naturlig å tilby tips til konkrete fiskeplasser fremfor å umiddelbart tilby kjøp av forskjellige fiskekort.
2. Plassering er viktig. Tenk på hvor det faller naturlig å tilby ønskede handlinger.
3. Om du bruker knapper eller andre visuelle elementer, vær obs på hvilke farger du velger. Til eksempel oppfattes grønt og rolige blåfarger som positivt, mens man vil kvie seg for å trykke på noe som er rødt, mudderbrunt eller gult.
Tips #6: Ikke forsøk å lure søkemotorene
Tidsbruk: Ingen Kostnad: Gratis så lenge du er snill og grei, dyrt om du blir fristet.
Spill rent, unngå snarveier
Det finnes utallige eksempler på tilfeller hvor noen har forsøkt å bruke kunstige triks som å kjøpe lenker, gjemme søkeord eller vise søkemotorene en annen side enn man viser mennesker. Fellesnevner for disse er at selv om slike triks kanskje kan gi en kortvarig boost vil svindelen bli oppdaget og man må forvente å bli hardt straffet, kanskje til og med fjernet fra søkeresultatet.
Husk: Ærlighet varer lengst, selv for roboter. :)